09-02-2023

Vores undervisning i japansk fik et reality-tjek

Gæster fra Japan fik en varm velkomst … på japansk

Det er ikke så tit, vi får besøg af udenlandske gæster. Men i denne uge kunne vi byde velkommen til tre socialarbejdere fra Japan, der er i Danmark for at besøge institutioner inden for specialområdet.

På Fonden Ørting er vi så heldige at have en lærer, der underviser i japansk i skolen. Derfor kunne vi hænge et skilt op ved hoveddøren, hvor der stod ”Velkommen til Ørting” på japansk – det, synes vi selv, er lidt blæret 😊

Stor interesse for Japan

Inde på skolen mødte de japanske gæster en af vores elever, der hilste på dem – på japansk.

I det hele taget er der flere af vores unge, der er meget begejstrede for Japan. Det skyldes blandt andet en ekstrem tydelig mimik og gestikuleren i de japanske tegne- og animationsfilm, som gør det nemt for autister at afkode. Men også de japanske bogstaver og alfabeter (som der er hele tre af) kalder på en systematik, som tiltaler vores elever.

Autismepædagogik på dansk

De japanske socialarbejdere fik en rundvisning på vores interne skole, hvor de blev præsenteret for dansk autismepædagogik og de overvejelser, der ligger bag aktiviteter i skolen og STU.

De var meget begejstrede for vores 3d-printere, der stod og snurrede i it-lokalet. Og vi var glade for at kunne forære dem tre fine vaser, der er programmeret og printet af nogle af vores dygtige elever på STU.

Autismevenlige rammer

Desuden spurgte gæsterne ind til selve indretningen af vores skole.

De tog billeder og afprøvede nogle af vores møbler, der har lyddæmpende og afskærmende funktioner for på den måde at kunne tilbyde en pause til vores elever i løbet af skoledagen.

Drømmen om en studietur

De tre socialarbejdere kommer fra Tokyo, hvor de dels arbejder i beskyttede værksteder for voksne med autisme og udviklingsforstyrrelse, dels giver de støtte til borgere, der arbejder i private virksomheder. Med sig havde de en guide og tolk, Yutaka Kataoka, der er bosiddende i Danmark og tidligere ansat på Egmont Højskolen.

Sådan et internationalt besøg giver blod på tanden, og vi drømmer allerede nu om at arrangere en studietur til Japan og vedligeholde de gode kontakter.

Det kan man da kalde ’learning by doing’ på japansk.

Fællesbillede gæster fra Japan

Fra Fonden Ørting er det fra venstre Ina Vishart Mathiesen, lærer, Sinnet Stork Sørensen, skoleleder, Jacob Thisen, forstander og Merete Bjerremann Petersen, administrativ leder.