29-06-2023
Sommerhus og sand mellem tæerne
Når de unge og pædagoger fra Ørting tager på sommerferie, giver det tid til et andet samvær, gode samtaler – og hjemmelavede frikadeller
Sommertid er lig med ferietid, og det gælder også for de unge, der bor hos os.
Vi har lejet et stort sommerhus tæt på vandet, og her kan der være op til fem unge ad gangen sammen med to pædagoger. Nogle har en enkelt overnatning, andre har flere og andre igen besøger kun sommerhuset i dagtimerne. I alt 15 unge kommer omkring sommerhuset i løbet af ugen.
Sommerferie
Er det en tur, der kræver detaljeret planlægning? Ja, det er. Til gengæld giver det os mulighed for at invitere de unge i sommerhus med alt, hvad det indebærer af hyggeligt samvær og praktiske gøremål.
”Ligesom alle andre skal de unge på Ørting også på sommerferie. De skal have et afbræk fra hverdagen, hvor de kommer ud og oplever noget andet, end det de plejer,” fortæller Charlotte Ankerstjerne, der er afdelingsleder for botilbuddene på Fonden Ørting.
Nye stimuli
Det med forandringer kan være et tveægget sværd, medgiver hun:
”Mange af vores unge trives bedst med en fast struktur, men hverdagens form for programmering eller bias følger ikke med i sommerhus. Rent pædagogisk er det en måde, hvor den unge kan prøve at afvige fra det kendte og forudsigelige ved at udsætte sig for nye stimuli i en tryg ramme.”
ADL i praksis
Dagen er inddelt i blokke, og de 10 H’er gælder stadig, så alle ved, hvad der skal der ske, hvornår, hvem, hvorfor, hvorhenne osv. De unge er selv med til at planlægge deres aktiviteter og lave en madplan.
”De bestemmer, hvad vi skal have at spise og ikke mindst hvem, der skal lave den. Det kan være, der er én, som er særlig god til at lave frikadeller, siger Charlotte Ankerstjerne og fortsætter:
”Pædagogisk er der meget ADL i sådan en sommerhustur.”
ADL er også et fag i Fonden Ørtings specialskole og STU. Her får de unge undervisning i almindelig daglig læring (ADL), som er praktiske færdigheder inden for fx madlavning, sundhed, rengøring, budget og indkøb.
Tid til samvær
For det pædagogiske personale er opholdet en unik mulighed for at komme tættere på den enkelte unge.
”Vi skaber et rum, hvor der er tid til samvær. En del af tiden har ikke et navn, og den er ikke på forhånd afsat til et bestemt formål,” forklarer Charlotte Ankerstjerne.
”Pædagogerne kan være til stede i nuet og følge impulser hos den unge. Den form for samvær kan give anledning til nogle anderledes samtaler end dem i hverdags vante rammer,” siger hun.