Ture ud af huset gør godt
Vi skal ud at opleve verden sammen
Vi tager ofte og gerne på tur med de unge i skolen, for der er rigtig meget at lære ved at være på udflugt sammen.
Vi tilrettelægger vores undervisning sådan, at du kan opleve og lære på flere måder end ved hjælp af skærm og papir. Har vi et tema om kriminalitet, besøger vi for eksempel Fængselsmuseet. Har vi om maleren Michael Kvium, tager vi til Horsens Kunstmuseum.
Vi har også besøgt Hvidsten Kro, Aarhus Ø, Botanisk Have, Aarhus Teater, besættelsesmuseet, Skive Kaserne og Folketinget. Desuden tager vi på mindre ture i nærområdet til bålhytter, skove og strand.
Men det er ikke så vigtigt, hvor vi har været. Det er mere måden, vi gør det på. Og hvor godt det gør os at være ude og opleve verden sammen.
Grundigt forarbejde
Når vi skal på udflugt, får alle elever en personlig invitation med navn på. Vi beskriver altid dagens program detaljeret ved at fortælle hvad, der skal ske, hvornår, hvorfor, hvor længe, hvor osv.
Vi lægger også en tidsplan med varighed af de forskellige aktiviteter for eksempel transport, rundvisning, oplæg, frokost og pause. Desuden laver vi på klassen eller med hver enkelt elev en forforståelse ved at vise billeder og film fra stedet.
Tilsammen er det en måde at gøre det nemmere for vores elever at forestille sig turen på forhånd.
Planlagte særaftaler
Nogle elever har svært ved at tage på tur ud af huset. Det er meget forskelligt, hvad de oplever som vanskeligt. Det kan være at spise på en restaurant eller transport i bil eller minibus eller måske er det rundviserens stemme og dialekt.
Derfor laver vi alternative planer (plan C, D og E), så en tur kan afbrydes undervejs for de elever, som det passer bedst. Vi har også tit madpakker med fra vores eget køkken, og vi laver altid særlige aftale med de steder, vi besøger.
Det kan være en afkortet rundvisning, eller at vi går baglæns på ruten for at undgå andre og tit støjende grupper af besøgende. Vores egne elever er stille, lyttende og sansende.
Gode forbilleder
Når vi kommer hjem igen, hænger vi billeder op i klassen som udstilling og evaluering af turen.
Og når vi en anden gang skal afsted til noget lignende, finder vi billederne frem igen. Det hjælper nye unge at se, hvordan en tur har været før. Samtidig kan de se, at andre unge har klaret at være med på turen, og måske kan man også selv lykkes med at tage med.
Er de unge velforberedte, lykkes turen og dagen tit rigtig fint.